joi, 11 aprilie 2013

De ce citesc?

Provocare,provocare..

   Libris.ro ,o librarie online unde puteti gasi foarte multe carti online(atat in romana,cat si in engleza) ,  ne-a provocat la concurs.Ei,am incercat sa realizez un articol despre "De ce citesc?".O intrebare la care a trebuit sa raspund de cateva ori,dar niciodata nu a trebuit sa dau un raspuns atat de lung.Am incercat si sper ca am reusit sa in mare parte sa dau un raspuns destul de satisfacator.





“O camera fara carti este ca un trup fara suflet”

― Marcus Tullius Cicero

Intr-o realitate in care zi de zi ma te poti astepta la ce-I mai rau,eu am ajuns sa ma refugiez in lumea cartilor.

Nu este prima data cand dau peste intrebarea  “De ce citesc?”.Uneori am reusit sa ofer un raspuns simplu. Uneori am considerat ca era nevoie sa dau un raspuns mai detaliat.Rezultatul fiind de fiecare data la fel de satisfacator.

E usor sa intrebi un cititor de ce citeste,deoarece acesta iti poate oferi foarte mult motive.Incepand cu motivul care l-a indemnat sa se apuce ,si terminand cu motivul de ce ar trebuii alte persoane sa se apuce de citit.
A citi nu este o obligatie,ci un fel de a capata mai multe informatii,un fel de evadare din realitate.A citi este o placere,o pasiune,o nevoie.Dar nu este o obligatie.Cei care considera asta ,ori au gresit cartea,ori refuza sa se gandeasca la nenumaratele aventuri pe care doar o carte le poate oferi.

Recunosc ca am facut parte din acel grup de oameni care refuza sa citeasca.Credeam ca este o pierdere de timp,dar acum ,de cand am inceput sa citesc,nu exista zi in care sa nu citesc macar cateva pagini.Seria datorita careia am inceput sa citesc a fost Jurnalele Vampirilor de L.J. Smith,apoi din curiozitate m-am apucat de Coliba Unchiului Tom de Harriet Beecher Stowe,urmata de multe alte carti.Pentru mine a ajuns sa fie ca o dependenta,mai buna decat oricare alta,partea buna fiind faptul ca aceasta dependenta nu imi pune sanatatea in pericol.

Ceea ce ma fascineaza cel mai mult este felul in care un autor alege un subiect,il dezvolta,creeaza o poveste care te poate lasa fara cuvinte,sau poate nu o sa iti placa.Acesti oameni ne ofera sansa de a citi povesti minunate,care pot fi inspirate din fapte reale,sau sunt pur si simplu fictiune. Pentru mine ceea ce conteaza cu adevarat este mesajul pe care il transmite.

“Un cititor traieste o mie de vieti inainte sa moara,zise Jojen.Omul care nu citeste traieste doar una.”

― George R.R. Martin, A Dance With Dragons

Am citit atatea carti,fiecare avand un subiect diferit,scrise in diferite moduri.Adevarul este ca fiecare carte mi-a oferi cate ceva: o poveste fascinanta,personaje incredibile,informatii noi,poate chiar o lectie.Uneori depinde cat de mult mi-a placut carte respectiva,daca sa ii fac o recenzie sau nu.
Nu cred ca as putea sa exprim vreodata ceea ce simt cand citesc o carte.Mi s-a intamplat sa rad,sa zambesc,sa plang,sa ma enervez.Intr-un final ajung sa vorbesc despre acea carte cu prima persoana care imi ofera sansa.
De foarte multe ori,mi-am dorit ca un personaj dintr-o carte sa fie reala,sau eu sa fac parte dintr-o carte scrisa de unul dintre autori mei preferati.Sa am un prieten atat de loial ca cel din carte.

Aproape fiecare carte iti ofera o lectie de viata.

Citesc,si sunt mandra de acest lucru.
Citesc,si de fiecare data am parte de o aventura noua.
Citesc,si apreciez faptul ca autori ne ofera o parte din timpul lor,o parte din imaginatia lor.

Apreciez munca lor.Apreciez informatiile pe care mi le ofera.Ei dau viata fanteziei.
Am ajuns sa apreciez aceste lucruri,si consider ca ar trebuii sa ii laudam.Nimeni nu ar trebui sa considere cititul o obligatie.Chiar nu este.
Poate un mod de a evita sa te plictiseste,un mod de a te relaxa,un mod de a evada atunci cand simti nevoia,sau sa iti satisfaci curiozitatea.Intodeauna exista un motiv.

“Cartile sunt cei mai linistiti si constanti prieteni; ele sunt cei mai accesibili si destepti consilieri,si cei mai rabdatori profesori.”

― Charles William Eliot


Dupa atata timp intodeauna imi fac timp sa intru intr-o librarie cand sunt in oras,sau macar sa verific ce mai este nou la librariile online.Sunt recunoscatoare ca aceste librarii online exista ,mai ales in acele momente cand nu am cum sa ajung intr-o librarie adevarata.

Cand cineva ma intreaba cate carti am citit sau cate carti as fi in stare sa imi cumpar ,cred ca nu as putea sa ma opresc din vorbit. Dupa cum am scris mai sus,am citit foarte multe carti,dar asta nu ma opreste sa citesc in continuare.Nu imi pasa ce cred alti despre mine,ba,din contra incerc sa le ofer motive de ce ar trebui sa se apuce si ei.De  cumparat?As fi in stare sa imi cumpar fiecare carte noua care apare la noi in tara,indiferent de pret.Incerc sa ma abtin uneori.

Consider ca fiecare persoana ar trebui sa citesc macar cateva pagini,o carte.Sunt sigura ca multi au fost tentati sa deschida o carte doar din cauza ca coperta arata bine sau ca le-a placut descrierea.E ceva normal.
De fiecare data cand deschid o carte ma astept sa gasesc o poveste minunata,fericita sau trista.O poveste care sa ma faca sa simt ca mai am un pic si dansez de fericire,sau o poveste care ma va intrista.Sa cunosc personaje noi,care imi vor oferi motive sa-mi doresc sa am atitudinea,curajul sau sansa de a avea parte de o poveste ca a lor.

Pana acum am avut parte de foarte multe surprize.Sunt sigura ca o sa mai am parte si de altele.Este imposibil sa nu fi surprins ,mai ales cand deschizi o carte noua fara sa sti la ce sa te astepti.
E usor sa uiti de ceea ce se intampla in jurul tau,sa te pierzi intr-o poveste care iti ofera ceea ce doar iti poti imagina.Tot ceea ce trebuie sa faci este sa deschizi cartea ,restul vine de la sine.


M-am gandit sa adaug separat cele 10 motive,dar sunt sigura ca o sa le intalniti si mai sus.

Cele 10 motive  de ce ar trebuii ca toata lumea sa citeasca sunt:
1.Cartile iti ofera sansa de a avea parte de aventuri incredibile pe care nu ti le-ai imaginat niciodata.
2.Cartile iti ofera informatii utile.
3.Cartile iti ofera o lectie de viata.
4.Cartile iti ofera sansa de a evada din realitate,si de a te refugia intr-o lume total diferita.
5.Cartile te ajuta sa iti dezvolti caracterul,capacitatea de gandire,de exprimare.
6.Cartile,bineinteles,sunt un mod de a evita sa te plictisesti.
7.Cartile ar trebui sa fie o pasiune. A citi este o placere,o pasiune.
8.Dupa cum se spune: cartile iti ofera posibilitatea de a trai mai multe vieti,nu doar una.
9.Sentimentele pe care ti le ofera o poveste sunt unice ,fiecare in felul lor.
10.Ultimul motiv,iti ofera sansa sa iti dezvolti imaginati,ca intr-o buna zi ,sa poti sa creezi si tu propria ta poveste. 

18 comentarii:

Julia Ivashkov spunea...

Bravo, B. Imi place articolul tau. Mult succes!

Laurentzyu spunea...

Felicitari pentru articol, mult succes! :)

Rucsi Rucs spunea...

frumos!!!
succes >:D<

eve17 spunea...

imi place articolul tau succes sper sa castigi :)!!!!

blogdeiarna spunea...

Motivele tare ar trebui să îndemne pe oricine să citească.
Succes!

Spunsieu spunea...

Sunt puternice motivele tale, esti foarte convingatoare!

furelise spunea...

Super tare poastarea! Felicitari si succes! :) :*

TheoRyaMarya spunea...

Frumoasa postarea :) motivele sunt solide si clare, imi place <3
Daca vrei sa arunci un ochi si pe ce-am scris eu...http://justmejustforever.wordpress.com/2013/04/07/motive-anunt/

Christyna_BM spunea...

Citatul lui George R. R. Martin este printre cele mai frumoase pe care le-am citit! Vezi ca te-ai descutcat? :D Foarte frumos! Succes!

andreiutz1997 spunea...

Frumos articol!Felicitari si succes pe mai departe.=)

roxtao.com spunea...

Multa bafta! Frumoasa postarea, mi-a placut mult!

Vlad Ciochina spunea...

Imi place ultimul motiv. Si eu sper ca cititul sa ma ajute sa scriu la randul meu o poveste.
Interesant e ca pana acum nu am constientizat pe deplin.

cartinemuritoare spunea...

Ai ales niste citeate superbe, iar articolul tau este foarte interesant, sper sa ai noroc in indeplinirea ultimului motiv.
Daca ai timp as aprecia daca te-ai uita si peste postarea mea, uite aici si link-ul: http://cartinemuritoare.wordpress.com/2013/04/15/de-ce-citesc/

Alexandra Sutila spunea...

Felicitari pentru articol si succes! M-as bucura daca ai lasa un comentariu si la mine pe blog. Acesta este link-ul :
http://anotherbooksworld.wordpress.com/2013/04/15/de-ce-citesc/

Ralu spunea...

Frumos articol, mă regăsesc în cele zece motive selectate. Şi pe mine cărţile mă suprind întotdeauna. Baftă!

ank_adaus spunea...

frumos articol

Krisz spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Krisz spunea...

Intotdeauna te-am apreciat pentru cat de mult citesti si cat de pasionata esti de lumea magica a cartilor. Mult succes!