luni, 7 ianuarie 2013

Why?Because It's Monday! #10


In ultimul timp am cam ramas fara idei.Uneori cand incep o postare noua habar nu am ce sa scriu.
Astazi cand mi-am amintit de aceasta rubrica ma tot gandeam ce sa mai scriu la ea.Well,nici acum nu mi-am dat seama dar sper ca o sa gasesc eu ceva intre timp cat scriu aiurea.
Au trecut doar 7 zile de cand a inceput anul 2013 si sper in continuare sa fie unul foart bun cand vine vorba despre carti..restul o fi cum o fi.
Trebuie sa recunosc ca se anunta un an plin de noutati:carti,filme si alte lucruri.Dar in mare parte aici este vorba doar despre carti.
Am citit multe descrieri interesante,iar copertile sunt superbe.Bineinteles,in acest an debuteaza multi autori noi care ne vor oferi probabil povesti de neuitat.
Carti distopice,supranaturale,paranormale,New adult..si lista continua.
In ultimul timp am citit o amestecatura de genuri.Am incercat sa tin pasul cu noutatile un lucru care nu prea reusesc.
Uneori cand ma gandesc la cate carti din 2010-2011 pe care nu le-am citit si vreau sa o fac imi este ciuda deoarece mereu le aman din cauza cartilor noi.Ei,pot sa zic ca nu prea am eu norocul sa ma abtin..Sper ca pana la urma sa o fac.

Am si eu o intrebare in legatura cu recenziile:Daca nu ti-a placut o carte ce alegi:Sa faci recenzia si sa scrii exact ce gandesti chiar daca o parere negativa sau sa nu faci recenzia?

Recunosc ca am si eu vreo doua-trei recenzii negative,dar am renuntat sa le mai fac asta.Prefer sa imi tin parerile negative pentru mine.
Pe Goodreads am citit foarte multe recenzii urate.Pline de injuraturi si alte lucruri care nu ar trebui sa existe intr-o recenzie.Recenzia stiu ca se face ca sa iti exprimi parerea si sa faci publicitate cartii,dar ar trebuii sa ne gandim ce efect au cuvintele noastre.
In afara de acele doua-trei recenzii negative,restul sunt doar de la cartile pe care mi le-au placut.Cartile care au primit mai mult de 3 stele pe Goodreads.M-am gandit ca in acest an sa fac mai multe,bineinteles,lasandu-le la o parte pe cele care nu mi-au placut.

Asta este parerea mea si nu cred ca sunt singura care crede asta.Ar trebui sa luam in considerare munca autoriilor si efectul pe care il pot avea cuvintele noastre.

Well,se pare ca pana la urma am gasit un subiect.

Repet intrebarea deoarece sper sa imi raspundeti:
Daca nu ti-a placut o carte ce alegi:Sa faci recenzia si sa scrii exact ce gandesti chiar daca o parere negativa sau sa nu faci recenzia?


7 comentarii:

roxtao.com spunea...

Eu fac recenzia, chiar daca e negativa. Mi se pare incorect sa scriu doar recenziile cartilor care mi-au placut. De asta cred ca se si ajunge ca unele carti mai slabute de exemplu sa ajunga pe GR cu un punctaj mare sau numai cu recenzii pozitive. Pentru ca lumea evita sa mai posteze recenzia sau scrie numai despre aspectele pozitive ale povestii. Iar apoi tu ca cititor care nu a fost multumit de cartea respectiva sa te intrebi cum e posibil ca toata lumea sa ridice in slavi cartea aia..
O recenzie negativa nu inseamna neaparat ca e una agresiva, indecenta sau nepoliticoasa. Nu judeci autorul, ci povestea in sine, personajele, actiunile lor, etc. Poti explica de ce tie personal nu ti-a placut ceva, dar sa subliniezi faptul ca exact ceva-ul acela poate fi un plus pentru alta persoana. Stiu ca e destul de greu sa incerci sa scrii obiectiv, mai ales daca nu rezonezi deloc cu personajele si ajung sa te scoata din sarite, dar chiar consider ca nu e ok sa scrii doar despre ce ti-a placut si sa eviti recenziile mai dificile..

Blacky spunea...

Sa sti ca ai dreptate.Doar ca unele persoane nu tin cont de ceea ce ar trebui sa scri si ceea ce nu ar trebui.

Cred ca aveam nevoie de un raspuns ca al tau.Multumesc.
Eu de cand am vazut acele recenzii m-am gandit ca ar fi mai bine sa nu le mai fac pe cele negative.Mi s-a parut un pic urat si am zis ca mai bine nu o fac .
Poate pana la urma o sa le fac si eu,tinand cont ca o sa fie parerea mea chiar daca este buna sau rea.

roxtao.com spunea...

Ma bucur! :D Eu dau destul de rar peste carti care chiar sa nu imi placa deloc. Cred ca pot sa le numar pe degete, probabil e sub 10 nr acestora. Concidenta face sa ma fi confruntat chiar zilele trecute cu asa una: Ember de Madison Daniel, probabil ai auzit de ea. Si da, a fost greu sa incerc sa fiu corecta si sa explic cat de cat obiectiv de ce nu mi-a placut. Ma simteam destul de iritata, nu doar de actiune, cat si din cauza ca 90% dintre parerile pe care le citisem pana atunci fusesera pozitive. Imagineaza-ti ca ma simteam vinovata ca nu mi-a placut si un fel de weirdo, pt ca toti ceilalti isi declarau admiratia pt carte. Abia mai tarziu am inceput sa aflu ca de fapt e destul de controversata cartea pt ca autorul o ofera pt recenzie bloggerilor tineri si multi dintre ei se simt astfel obligati sa spuna doar lucruri bune despre ea. De aici si avalansa de pareri entuziaste de pe GR si bloguri. Si gandeste-te ca poate un cititor ocazional care intra pe GR si vede atatea complimente la adresa acelei carti o sa creada ca e minunata si se duce sa o cumpere. Descopera (poate) ca de fapt e mult sub asteptari, isi pierde increderea in sinceritatea celor ce fac recenzii..
Oricum..am deviat putin, scuze :) Pana la urma, eu sunt de parere ca indiferent daca primesti cartea gratis sau o cumperi tu, tot ar trebui sa iti spui parerea sincera. E normal ca unele carti sa nu iti placa, iar cititorii tai ar trebui sa inteleaga asta si faptul ca modul in care fiecare percepe o poveste e foarte personal, influentat de mentalitatea si experienta fiecarui cititor. Plus ca un blogger care scrie numai de bine despre absolut orice gen si orice stil literar, poate parea nesincer la un moment dat. Stiu un blog in care aproape in fiecare recenzie adminul declara ca romanul respectiv (90% dintre acestea cerute de la autori) a intrat in topul lui si ca autorul sau autoarea e preferatul sau acum. Si toate acele carti sunt geniale, minunate, te tin in suspans, te fac sa plangi, le adora, stilul e curgator si nu te plictiseste, etc. Mereu aceleasi si aceleasi cuvinte super entuziaste de lauda. Iar partea cu topul devine posibila doar daca e top 100 de carti sau autori preferati, pentru ca intr-unul mai scurt clar nu au loc! :)) Sincer, cu toate ca sunt constienta ca unele dintre acele carti poate ca sunt intr-adevar ok si poate ca le nedreptatesc, am ajuns sa evit orice volum ce a fost recomandat pe acel blog..

Blacky spunea...

Da sunt foarte multe carti care au recenzii bune doar din cauza ca au fost primite de la autori,dar asta e ca si cum ti-ai schimba parera doar ca sa ii faci pe plac cuiva.Pana acum eu mi-am scris parerea mea chiar daca am repetat de foarte mult cateva lucruri.
Eu consider ca daca laudam o carte care nu ne-a placut nu e corect.Cu cat esti mai sincer cu atat mai bine,decat sa fi prins dupa aia ca ai mintit.

In legatura cu Ember..Am citit cartea.Am dat 2.5 stele,dar nu am facut recenzia.Si nu cred ca as reusi sa o fac.

In rest.Cartile pe care le citesc unele sunt cumparate,altele le primesc,dar asta nu inseamna ca cele primite toate primesc recenzii bune doar din cauza ca mi le-a trimis autorul sau nu.

Si in cazul meu sunt foarte putine carti care nu mi-au.Dar daca ar fi sa le fac cred ca as sta o zi intreaga sa ma gandesc la ce ceea ce simt in legatura cu aceste carti decat sa scriu o parere care nu este a mea.

roxtao.com spunea...

:D Dap, asa mi se pare si mie. Si eu am mai primit uneori carti, insa am incercat sa ignor asta atunci cand le scriam recenziile, tocmai ca sa nu ma simt influentata fara sa vreau :)) Si mi se pare normal si ca autorii sa se astepte si chiar sa prefere pareri sincere si nu laude aiurea. Eu daca as scrie ceva, asta mi-as dori, impresii reale..
Intr-adevar, iti ia parca mai multa vreme sa scrii ceva negativ intr-o forma in care sa nu lovesti in autor sau in eventualele pareri diferite ale celorlalti cititori, insa ce e ciudat e ca de multe ori textele ies mult mai lungi decat in cazul cartilor care mi-au placut :))

Blacky spunea...

Ei bine,eu mai mult ma enervez cand nu reusesc sa scriu ceva ca lumea mai ales cand nu mi-a placut cartea.Ori eram prea dezamagita ori aveam alte lucruri pe cap.

Dar uite ca nu toata lumea gandeste ca noi.Intr-un final fiecare cu parerea lui.
Eu am scris ce am scris mai sus in postarea deoarece vroiam sa aflu macar o parere.Am aflat si ma bucur ca nu sunt singura care gandeste asa.

Anny spunea...

In primul rand, inainte de a-mi spune parerea, vreau sa specific ca eu nu fac recenzii, fie ele pe vreun blog sau GD. Doar citesc carti si le dau un rating :)

Cum a zis si Rox, daca ai face numai recenzii pentru cartile care ti s-au parut tie bune nu mi se pare ca e corect. Eu, de exemplu, as dori sa aflu daca o carte e mai slaba, daca merita sa o citesc sau nu (si daca e cazul, sa dau banii pe ea sau nu). Prefer sa nu imi pierd timpul cu o carte care doar reuseste sa ma enerveze sau sa nu nu-mi provoace niciun sentiment de niciun fel, cand sunt atatea carti frumoase pe lumea asta care asteapta sa fie citite. Deci daca o recenzie m-ar ajuta sa evit o astfel de carte, chiar as fi recunoscatoare, evident atat timp cat recenzia e bine facuta, ti-ai explicat bine punctele de vedere si ai facut inteles de ce nu ti-a placut cartea respectiva.
Asadar, dupa parerea mea, toate recenziile sunt binevenite, fie ele negative sau pozitive :)